​Paradentose – den skjulte tandsygdom

Paradentose kaldes også ”de løse tænders sygdom”, og det er en tandlidelse, som de fleste af os bliver ramt af i løbet af livet. Den rammer først og fremmest folk over 30, og sygdommen er svær at opdage, da den normalt ikke giver symptomer. Paradentose er en betændelsestilstand i tandrodens knogle, der medfører, at knoglen langsomt ædes op. Det betyder, at man risikerer at miste tænderne. Som oftest mærker man ikke sygdommen, før den er meget fremskreden og ens tænder begynder at føles løse.

Betændelsen starter i tandkødet og er en reaktion på bakterierester på tænderne. Derfor er forebyggelse i form af effektiv tandrensning og mundhygiejne det bedste middel mod lidelsen. Det vigtigste du kan gøre, for at undgå sygdommen, er at børste tænderne grundigt og bruge tandtråd dagligt. Det er også en god idé ikke at indtage for meget slik, sodavand eller andre fødevarer med højt sukkerindhold.

Hvad hvis man allerede er ramt?

Det er ikke nemt at opdage paradentose, før den er fremskreden. Hos Tandlæge Susanne Brix holder vi skarpt øje med symptomer på sygdommen gennem regelmæssige undersøgelser af dine tænder, og hvis du får konstateret begyndende paradentose, sætter vi ind med effektiv, men skånsom behandling og rådgivning for at sikre, at du ikke får mén af lidelsen. Hvis sygdommen opdages i tide, er der stor chance for, at den kan bremses.

Visse grupper er særligt udsatte for sygdommen. Hvis du er ryger eller har diabetes, er risikoen større. Det samme gælder folk med nedsat immunforsvar og ældre mennesker, samt kvinder med knogleskørhed. Da paradentose starter som en betændelsestilstand, bør du altid holde øje med, om dit tandkød bliver ømt eller bløder, når du spiser eller børster tænder. Hvis sygdommen opdages i tide, kan du undgå mange smerter og bevare tænderne. Og dét er da værd at tage en ekstra omgang med tandbørsten for!